8 Ă„rsaker til ryggsmerter som kiropraktoren kan hjelpe deg med

Korsryggsmerter - Ă„rsaker og kiropraktorbehandling. VĂ„r egen Kiropraktor Marie Hermansen har skrevet et lite blogginnlegg som har til hensikt Ă„ forklare litt "matnyttig" rundt ryggsmerter. Korsryggsmerter er noe kiropraktoren jobber mye med. Men er det bare muskulĂŠrt? Sitter det bare i leddene? Eller er det bare noe du inbilder deg?…

Korsryggmserter jobber vi mye med pÄ fetsund kiropraktorsenter!

Korsryggsmerter – Ă„rsaker og kiropraktorbehandling.

VĂ„r egen Kiropraktor Marie Hermansen har skrevet et lite blogginnlegg som har til hensikt Ă„ forklare litt “matnyttig” rundt ryggsmerter.

Korsryggsmerter er noe kiropraktoren jobber mye med. Men er det bare muskulÊrt? Sitter det bare i leddene? Eller er det bare noe du inbilder deg? Er det mange Ärsaker som kan gi smerter i korsryggen? Etter Ä ha lest dette blogginnlegget, blir du forhÄpentligvis litt klokere pÄ disse spÞrsmÄlene.

Det skal sant sier at det kan vÊre mange Ärsaker til at man fÄr vondt i ryggen, men her har vi kun inkludert det vi kan hjelpe til med.

De stĂžrste muskelgruppene i korsryggen. Disse blir ofte overaktive under en sĂ„kalt “kjink i ryggen” LĂ„nt fra muskelbloggen.no

Årsaker til korsryggsmerter; som kiropraktoren kan hjelpe deg med!

1. Muskelbelastning og -spenning:

Dette er en av de vanligste Ärsakene til korsryggsmerter, spesielt etter tung lÞfting eller plutselige bevegelser. Da er det ofte en liten muskelgruppe som heter m.Mulifidus som blir overbelastet. Denne muskelen stÄr for rotasjonsbevegelser i ryggen. I og med at dette er en bevegelse vi gjÞr relativt lite av i hverdagen, vil den ofte spent som fÞlge av overbelastning. En annen muskel som heter m.Lumbale Erektor Spinae (ryggstrekkerene) vil overkompensere og forsÞke Ä oveta noe av jobben til m. Multifidus. Dette er ofte en av muskelene vi masserer fÞr vi utfÞrer manipulasjonsbehandling av ryggen.

2. Skiveprolaps og korsryggsmerter:

NÄr en av de myke putene (skivene) mellom ryggvirvlene buler ut eller sprekker, kan det fÞre til smerter og nummenhet ned i ett ben. Kiropraktoren kan hjelpe til med Ä manipulere ryggraden for Ä bedre funksjon og lindre smerter i omrÄdet. Din kiropraktor har ogsÄ masse kompetanse rundt hvilke Þvelser som hjelper best nÄr man har fÄtt en skiveprolaps.

3. Fasettleddssyndrom:

Dette oppstÄr nÄr fasettleddene blir irriterte eller betente pÄ grunn av overdreven belastning, skade eller slitasje. Dette kan fÞre til smerte og stivhet i korsryggen, spesielt ved visse bevegelser eller stillinger. Disse leddene er de som, sammen med m.Multifidus- muskelene, skal utfÞre rotasjon av korsryggen. NÄr man lÞfter tungt, samtidig som man roterer ryggen, vil ofte disse ogsÄ bli overbelastet og smerter i ryggen og ut mot siden, oppstÄr.

4. Spondylolistese/spondylolyse:

Dette er en forsyvning av en ryggvirvel i forhold til den andre og kommer ofte sammen med andre type slitasjer. Den kan vÊre som fÞlge av en tidligere traume eller dÄrlig holdning over tid. Symptomene er ofte vedvarende og kan inkluderer strÄlesmerter i begge ben, om forsyvningen er stor nok til av nerven blir klemt.

Det krever ofte en MR eller rĂžntgenundersĂžkelse for Ă„ bekrefte denne diagnosen. En kiropraktor kan IKKE hjelpe deg Ă„ “knekke den pĂ„ plass igjen. Terapeuten din kan gi deg en behandling som bedrer funksjonen over og under spondylolistesen/spondylolysen. Kiropraktoren hjelper ogsĂ„ til med tilhĂžrende musklespenninger og nyttige Ăžvelser. Kiropraktoren din hjelper deg ogsĂ„ med Ă„ henvise til MR/rĂžntgen om h*n mistenker at du kan ha dette.

5. Feil holdning som fĂžrer til korsryggmserter:

Langvarig feil holdning kan fÞre til korsryggsmerter. Kiropraktoren kan gi veiledning om ergonomi og utfÞre justeringer for Ä bedre funksjonen i korsryggen. VÄre kiropraktorer jobber ofte med en muskel pÄ fremsiden av bekkenet kalt m. Iliopsoas muskelen (hofteleddsbÞyeren) om korsryggen er veldig svai som fÞlge av dÄrlig holdning. Dette oppleves for mange som veldig effektivt. Man klarer Ä rette seg opp bedre, samt fÄr bedre kontakt med setemusklene i etterkant. Dette bedrer holdning og totalfunksjon i ryggen pÄ sikt. Noe alle bÞr tenke pÄ for Ä bedre holdning , er Ä stÄ mer i hverdangen, da strekkes denne muskelen pÄ et naturlig vis!

6. Spinal stenose:

Dette er en tilstand der ryggmargskanalen blir innsnevret, noe som kan fĂžre til smerter og nummenhet i korsryggen og bena. Avhengig av hvor avklemingen befinner seg. Vi finner dette ofte i vĂ„re senior – pasienter og  har funnet ut av at de fleste responderer bra pĂ„ lett manipulasjonsbehandling av ryggen, kombinert med ulike type mobiliseringsbehandlinger og triggerpunkstmassasje. Dette suppleres ogsĂ„ alltid med rĂ„d om relevante Ăžvelser eller annet.

7. Muskelsvakheter og ryggsmerter:

Svake muskler i korsryggen kan fÞre til overbelastning og smerte. Dette har vi allerede skrevet en del om under overnevnte punkter. Det som er viktig om man har muskelsvakheter som fÞlge av tidligere gjennomgÄtt prolaps, kroniske lÄsninger og/eller muskelspenninger er Ä komme i gang med trening. Vi mener det er lurt Ä identifisere eventuelle svake muskelgrupper i forkant av oppstart av trening, om man sliter med smerter i ryggen i tillegg. De er mye mer motiverende Ä trene om ikke hver bevegelse er opphav til nye smerter og muskler og ledd samarbeider som de skal!

8. LĂ„sning i ryggen:

“LĂ„sning i ryggen”, “kjink i ryggen”, “strekk i ryggen”, kjĂŠrt barn har mange navn. Dette er for oss en fellesbetegnelse pĂ„ at hjernen har oppfattet en skade som egentlig ikke har skjedd. Dvs, du tar pĂ„ deg sokken og DER smeller det i ryggen. Her er det ofte vanskelig Ă„ plukke ut en bestemt syndebukk av noen av de overnevnte Ă„rsakene, men ofte har kanskje pasienten fĂžlt seg litt stiv i utgangspuktet og bare avfeid det som normalt. Denne bevegelsen blir da siste drĂ„pen i begeret og ikke nĂždvendigvis Ă„rsaken i seg selv. Kiropraktoren din hjelper deg med Ă„ finne best type behandling, Ăžvelser og eventuelle videre tiltak.

Behandling for korsryggsmerter

Det finnes mange forskjellige grunner til at man fÄr vondt i ryggen. Her pÄ Fetsund Kiropraktorsenter bruker vi masse forskjellige typer teknikker og spesial tilpasser behandlingen til hver enkelt av dere som besÞker oss! Noen likhetstrekk er det i behandlingen, selv om Ärsakene kan vÊre veldig forskjellige. Her har vi listet opp de vankligste behandlingsmetodene vÄre for korsryggsmerter.

• Øvelser for ryggsmerter!

Nettet florerer av rÄd, tips og Þvelser for en vond rygg. Men, nettet har ikke undersÞkt deg og satt en diagnose. Om Þvelsene du allerede har forsÞkt ikke virker, eller gjÞr ting verre, ta kontakt med oss! Vi spesial tilpasser Þvelser og/eller veileder deg i forhold til om det er noe du burde/burde ikke gjÞre pÄ treningen.

• Nok sĂžvn og stressmestring!

Stillesittende stress er en av vÄre store syndere nÄr det gjelder smerter i muskler og ledd. Forskning har ogsÄ vist at sÞvnen har en enorm pÄvirkning pÄ ryggsmerter hos store og smÄ. Vi hjelper deg med tips og rÄd rundt dette!

• “Hands on” behandling rettet mot dine ryggsmerter!

Behandling funker veldig bra, i kombinasjon med egen tiltak som nevnt over.  VÄre kiropraktorer bruker flere verktÞy i behandlings rommet, i tillegg til det som er nevnt over. Dette inkluderer; triggerpunktsmassasje, manipulasjonsbehandling, mobiliseringsbehandling og nÄlebehandling.

Marie & Sara tar seg alltid god tid for sikre seg at pasientene deres er komfortable med behandlingen som skal gjÞres. Alt mÄ ikke manipuleres/knekkes og alle mÄ ikke gjÞre masse kjedelige Þvelser. Sammen finner vi ut av en gyllen middelvei! Nettopp pÄ grunn av dette, er pasienter i alle aldre velkomne til Fetsund Kiropraktorsenter.

Kontakt oss!

VÄre kiropraktorer jobber daglig med korsryggsmerter og har en sÊrdeles interesse i bÄde utredning og behandling av vonde rygger.

Kontakt oss gjerne pĂ„ telefon 46332766 – eller benytt deg av vĂ„r dĂžgnĂ„pne online booking.

Vi gleder oss til Ä hjelpe deg pÄ vei til en bedre hverdag!

Du kan lese mer om vÄre behandlere, behandlingsomrÄder og kontaktinformasjon ved Ä klikke deg fram i vÄr hovedmeny.