8 årsaker til ryggsmerter som kiropraktoren kan hjelpe deg med

Korsryggsmerter - √•rsaker og kiropraktorbehandling. V√•r egen Kiropraktor Marie Hermansen har skrevet et lite blogginnlegg som har til hensikt √• forklare litt "matnyttig" rundt ryggsmerter. Korsryggsmerter er noe kiropraktoren jobber mye med. Men er det bare muskul√¶rt? Sitter det bare i leddene? Eller er det bare noe du inbilder deg?…

Korsryggmserter jobber vi mye med på fetsund kiropraktorsenter!

Korsryggsmerter Рårsaker og kiropraktorbehandling.

V√•r egen Kiropraktor Marie Hermansen har skrevet et lite blogginnlegg som har til hensikt √• forklare litt “matnyttig” rundt ryggsmerter.

Korsryggsmerter er noe kiropraktoren jobber mye med. Men er det bare muskul√¶rt? Sitter det bare i leddene? Eller er det bare noe du inbilder deg? Er det mange √•rsaker som kan gi smerter i korsryggen? Etter √• ha lest dette blogginnlegget, blir du forh√•pentligvis litt klokere p√• disse sp√łrsm√•lene.

Det skal sant sier at det kan være mange årsaker til at man får vondt i ryggen, men her har vi kun inkludert det vi kan hjelpe til med.

De st√łrste muskelgruppene i korsryggen. Disse blir ofte overaktive under en s√•kalt “kjink i ryggen” L√•nt fra muskelbloggen.no

√Örsaker til korsryggsmerter; som kiropraktoren kan hjelpe deg med!

1. Muskelbelastning og -spenning:

Dette er en av de vanligste √•rsakene til korsryggsmerter, spesielt etter tung l√łfting eller plutselige bevegelser. Da er det ofte en liten muskelgruppe som heter m.Mulifidus som blir overbelastet. Denne muskelen st√•r for rotasjonsbevegelser i ryggen. I og med at dette er en bevegelse vi gj√łr relativt lite av i hverdagen, vil den ofte spent som f√łlge av overbelastning. En annen muskel som heter m.Lumbale Erektor Spinae (ryggstrekkerene) vil overkompensere og fors√łke √• oveta noe av jobben til m. Multifidus. Dette er ofte en av muskelene vi masserer f√łr vi utf√łrer manipulasjonsbehandling av ryggen.

2. Skiveprolaps og korsryggsmerter:

N√•r en av de myke putene (skivene) mellom ryggvirvlene buler ut eller sprekker, kan det f√łre til smerter og nummenhet ned i ett ben. Kiropraktoren kan hjelpe til med √• manipulere ryggraden for √• bedre funksjon og lindre smerter i omr√•det. Din kiropraktor har ogs√• masse kompetanse rundt hvilke √łvelser som hjelper best n√•r man har f√•tt en skiveprolaps.

3. Fasettleddssyndrom:

Dette oppst√•r n√•r fasettleddene blir irriterte eller betente p√• grunn av overdreven belastning, skade eller slitasje. Dette kan f√łre til smerte og stivhet i korsryggen, spesielt ved visse bevegelser eller stillinger. Disse leddene er de som, sammen med m.Multifidus- muskelene, skal utf√łre rotasjon av korsryggen. N√•r man l√łfter tungt, samtidig som man roterer ryggen, vil ofte disse ogs√• bli overbelastet og smerter i ryggen og ut mot siden, oppst√•r.

4. Spondylolistese/spondylolyse:

Dette er en forsyvning av en ryggvirvel i forhold til den andre og kommer ofte sammen med andre type slitasjer. Den kan v√¶re som f√łlge av en tidligere traume eller d√•rlig holdning over tid. Symptomene er ofte vedvarende og kan inkluderer str√•lesmerter i begge ben, om forsyvningen er stor nok til av nerven blir klemt.

Det krever ofte en MR eller r√łntgenunders√łkelse for √• bekrefte denne diagnosen. En kiropraktor kan IKKE hjelpe deg √• “knekke den p√• plass igjen. Terapeuten din kan gi deg en behandling som bedrer funksjonen over og under spondylolistesen/spondylolysen. Kiropraktoren hjelper ogs√• til med tilh√łrende musklespenninger og nyttige √łvelser. Kiropraktoren din hjelper deg ogs√• med √• henvise til MR/r√łntgen om h*n mistenker at du kan ha dette.

5. Feil holdning som f√łrer til korsryggmserter:

Langvarig feil holdning kan f√łre til korsryggsmerter. Kiropraktoren kan gi veiledning om ergonomi og utf√łre justeringer for √• bedre funksjonen i korsryggen. V√•re kiropraktorer jobber ofte med en muskel p√• fremsiden av bekkenet kalt m. Iliopsoas muskelen (hofteleddsb√łyeren) om korsryggen er veldig svai som f√łlge av d√•rlig holdning. Dette oppleves for mange som veldig effektivt. Man klarer √• rette seg opp bedre, samt f√•r bedre kontakt med setemusklene i etterkant. Dette bedrer holdning og totalfunksjon i ryggen p√• sikt. Noe alle b√łr tenke p√• for √• bedre holdning , er √• st√• mer i hverdangen, da strekkes denne muskelen p√• et naturlig vis!

6. Spinal stenose:

Dette er en tilstand der ryggmargskanalen blir innsnevret, noe som kan f√łre til smerter og nummenhet i korsryggen og bena. Avhengig av hvor avklemingen befinner seg. Vi finner dette ofte i v√•re senior – pasienter og¬† har funnet ut av at de fleste responderer bra p√• lett manipulasjonsbehandling av ryggen, kombinert med ulike type mobiliseringsbehandlinger og triggerpunkstmassasje. Dette suppleres ogs√• alltid med r√•d om relevante √łvelser eller annet.

7. Muskelsvakheter og ryggsmerter:

Svake muskler i korsryggen kan f√łre til overbelastning og smerte. Dette har vi allerede skrevet en del om under overnevnte punkter. Det som er viktig om man har muskelsvakheter som f√łlge av tidligere gjennomg√•tt prolaps, kroniske l√•sninger og/eller muskelspenninger er √• komme i gang med trening. Vi mener det er lurt √• identifisere eventuelle svake muskelgrupper i forkant av oppstart av trening, om man sliter med smerter i ryggen i tillegg. De er mye mer motiverende √• trene om ikke hver bevegelse er opphav til nye smerter og muskler og ledd samarbeider som de skal!

8. Låsning i ryggen:

“L√•sning i ryggen”, “kjink i ryggen”, “strekk i ryggen”, kj√¶rt barn har mange navn. Dette er for oss en fellesbetegnelse p√• at hjernen har oppfattet en skade som egentlig ikke har skjedd. Dvs, du tar p√• deg sokken og DER smeller det i ryggen. Her er det ofte vanskelig √• plukke ut en bestemt syndebukk av noen av de overnevnte √•rsakene, men ofte har kanskje pasienten f√łlt seg litt stiv i utgangspuktet og bare avfeid det som normalt. Denne bevegelsen blir da siste dr√•pen i begeret og ikke n√łdvendigvis √•rsaken i seg selv. Kiropraktoren din hjelper deg med √• finne best type behandling, √łvelser og eventuelle videre tiltak.¬†

Behandling for korsryggsmerter

Det finnes mange forskjellige grunner til at man f√•r vondt i ryggen. Her p√• Fetsund Kiropraktorsenter bruker vi masse forskjellige typer teknikker og spesial tilpasser behandlingen til hver enkelt av dere som bes√łker oss! Noen likhetstrekk er det i behandlingen, selv om √•rsakene kan v√¶re veldig forskjellige. Her har vi listet opp de vankligste behandlingsmetodene v√•re for korsryggsmerter.

• √ėvelser for ryggsmerter!

Nettet florerer av r√•d, tips og √łvelser for en vond rygg. Men, nettet har ikke unders√łkt deg og satt en diagnose. Om √łvelsene du allerede har fors√łkt ikke virker, eller gj√łr ting verre, ta kontakt med oss! Vi spesial tilpasser √łvelser og/eller veileder deg i forhold til om det er noe du burde/burde ikke gj√łre p√• treningen.

• Nok s√łvn og stressmestring!

Stillesittende stress er en av v√•re store syndere n√•r det gjelder smerter i muskler og ledd. Forskning har ogs√• vist at s√łvnen har en enorm p√•virkning p√• ryggsmerter hos store og sm√•. Vi hjelper deg med tips og r√•d rundt dette!

• ‚ÄúHands on‚ÄĚ behandling rettet mot dine ryggsmerter!

Behandling funker veldig bra, i kombinasjon med egen tiltak som nevnt over.¬† V√•re kiropraktorer bruker flere verkt√ły i behandlings rommet, i tillegg til det som er nevnt over. Dette inkluderer;¬†triggerpunktsmassasje,¬†manipulasjonsbehandling,¬†mobiliseringsbehandling¬†og¬†n√•lebehandling.

Marie & Sara tar seg alltid god tid for sikre seg at pasientene deres er komfortable med behandlingen som skal gj√łres. Alt m√• ikke manipuleres/knekkes og alle m√• ikke gj√łre masse kjedelige √łvelser. Sammen finner vi ut av en gyllen middelvei! Nettopp p√• grunn av dette, er pasienter i alle aldre velkomne til Fetsund Kiropraktorsenter.

Kontakt oss!

Våre kiropraktorer jobber daglig med korsryggsmerter og har en særdeles interesse i både utredning og behandling av vonde rygger.

Kontakt oss gjerne p√• telefon 46332766 ‚Äď eller benytt deg av v√•r¬†d√łgn√•pne online booking.

Vi gleder oss til å hjelpe deg på vei til en bedre hverdag!

Du kan lese mer om våre behandlere, behandlingsområder og kontaktinformasjon ved å klikke deg fram i vår hovedmeny.